Ramona Adéu (Montserrat Roig)
Biografia i obra de Montserrat Roig i Fransitorra
- Barcelona 1946 – 1991.
- Era una escriptora i periodista de bastant prestigi.
- Va escriure una obra teatral: Reivindicació de la senyora Clito Mestres (Reivindicación de la señora Clito Mestres).
- Va ser una dona que va participar bastant en la societat del seu temps como a: la caputxinada, el PSUC…
- Va rebre diversos premis como: Premi Víctor Català 2011, Premi Sant Jordi 1976…
Obres destacables:
- Novela:
- Ramona, adéu! (1972)
- El temps de les cireres (1977)
- L’hora violeta (1980)
- L’òpera quotidiana (1985)
- La veu melodiosa (1987)
- No ficció:
- Els catalans als camps nazis (1977)
- L’agulla daurada (1985)
- L’autèntica història de Catalunya (1990)
- Digues que m’estimes encara que sigui mentida (1991)
- Un pensament de sal, un pessic de pebre : dietari obert (1992)
L’Eixample com a microcosmos
- La ciutat no només és el lloc on viuen els protagonistes sinó que és converteix en un element important de continua transformació.
El realisme i el psicologisme:
- El document: fa referència a què la novel·la te retalls de diaris escrits per les protagonistes.
- La saga familiar: que la novel·la transcorre en una família (avia, mare i filla) però d’èpoques diferents.
- El relat psicològic: que el caràcter de les protagonistes són molt semblants.
El referent rodoredià
- Es refereix a que la seva novel·la segueix una mica els elements de les novel·les de la Mercè Rodoreda.
- Novel·la psicològica.
- Monòleg interior.
- El lirisme.
L’estructura:
- La trama paral·lela:
- Les acciones que passen són d’alguna manera diferents, perquè cada protagonista viu una època diferent.
- L’avia pateix la I Guerra mundial, la mare Guerra Civil i República i la filla/neta el últims anys de la dictadura franquista.
- La circularitat:
- La novel·la té un principi i un final.
- A demés acaba d’una manera molt semblant a com comença l’obra.
- Les alteracions temporals:
- Fa referencia a que les protagonistes viuen époque diferents per exemple:
- Mundeta Jover (avia): viu l’explosió de la Bomba al Liceu, la pèrdua de Cuba i Filipines, la Setmana Tràgica i la I Guerra Mundial.
- Mundeta Ventura (mare): viu els bombardejos de 1938 a la ciutat de Barcelona durant la Guerra Civil i també estarà en la proclamació de la República (1931) i viurà els Fets de l’Octubre de 1934.
- Mundeta Claret (filla/neta): viurà les lluites estudiantils (Caputxinada) dels últims anys de la dictadura franquista.
- Fa referencia a que les protagonistes viuen époque diferents per exemple:
- Els narradors:
- Hi han 3 narradors (l’avia, mare i la filla/néta).
- Omniscient i de tercera persona.
- Els espais tancats:
- Fa referencia als espais on succeixen els fets, que tota l’estona són en els mateixos llocs.
- Llocs que no estan al aire lliure como l’universitat, bars, etc.
Tres èpoques, tres Barcelones: el tombant de segle, la preguerra civil, el tardofranquisme
- Mundeta Jover (àvia): viu l’explosió de la Bomba al Liceu, la pèrdua de Cuba i Filipines, la Setmana Tràgica i la I Guerra Mundial.
- Mundeta Ventura (mare): viu els bombardejos de 1938 a la ciutat de Barcelona durant la Guerra Civil i també estarà en la proclamació de la República (1931) i viurà els Fets de l’Octubre de 1934.
- Mundeta Claret (filla/néta): viurà les lluites estudiantils (Caputxinada) dels últims anys de la dictadura franquista.
Un arquetipus de feminitat
- Trobem el protagonisme de les dones en un món d’homes.
- Són dones que busquen l’amor i que són conscients de l’opressió que pateix la dona.
- Les tres dones són representants de la seva època:
- La primera s’identifica amb Madame Bovary
- La segona es veu com una heroïna de pel·lícula
- La tercera participa activament en les reivindicacions d’estudiants.
La infelicitat sentimental
- Fa referència a que les 3 protagonistes no acaban d’omplir el seu desig sentimental.
- Els queda com un vuit que per molts amors que hagin tingut no els han acabat d’omplir aquesta necesitat de estimar.
La funció dels personatges secundaris
- Són aquells personatges que tenen una funció complementaria respecte dels principals.
- Poden exercir el paper de cor o rellevant.
- En aquesta novel·la són els homes i serveixen per mostrar les limitacions que les protagonistes tenen com a dones:
- Francisco Ventura és un ensopit.
- Víctor Amat (l’estudiant) és l’amor pur.
- Ignasi Costa, és l’amant de la Mundeta 2 que s’acaba suïcidant.
- Joan Claret, inflexible, distant i imprenetable, es casa amb ella tot i no ser verge, i aquesta és la causa de la seva submissió.
- Jordi Soteras, líder estudiantil, per una part la domina, però també li obre camins. Al final ella el deixa.
La representació simbòlica d’un món: els leitmotiv
El lirisme (Elements utilitzats en la novel·la)
Element rodarodià i contrari al realisme
Els elements que utilitza són:
- Que s’extructura externament en un seguit de seqüències en què van apareixent, alternades, les històries de les 3 dones (no s’ estructura per capítols).
- Segueix les seqüències, formalment separades utilitzan espais en blanc, que van narrant la història de les 3 protagonistes.
- Hi ha seqüències en què les tres històries es barregen.
- Es van completan les històries.
- Té com a temes:
- L’amor (sentiments, passions, etc)
- El vincle familiar
- El pes decisiu desl fets històrics en les seves vides i les conseqüències que apareixen (de les protagonistes)
- El paper social que se’ls dóna a las protagonistes
- El silenci en que viuen els personatges
- I la imcomprensió mútua que els afecta
- Utilizació de fragments de cançons i oraciones religioses.
- Tambe hi ha monóleg interior i diálegs.
- Cartes escrites pels personatges.
- El relat de la narradora-autora és omniscient.
- I també trobem el relat en primera persona de la narradora-protagonista.