Ramona Adéu (Montserrat Roig)

Biografia i obra de Montserrat Roig i Fransitorra

  • Barcelona 1946 – 1991.
  • Era una escriptora i periodista de bastant prestigi.
  • Va escriure una obra teatral: Reivindicació de la senyora Clito Mestres (Reivindicación de la señora Clito Mestres).
  • Va ser una dona que va participar bastant en la societat del seu temps como a: la caputxinada, el PSUC…
  • Va rebre diversos premis como: Premi Víctor Català 2011, Premi Sant Jordi 1976

Obres destacables:

  • Novela:
    • Ramona, adéu! (1972)
    • El temps de les cireres (1977)
    • L’hora violeta (1980)
    • L’òpera quotidiana (1985)
    • La veu melodiosa (1987)
  • No ficció:
    • Els catalans als camps nazis (1977)
    • L’agulla daurada (1985)
    • L’autèntica història de Catalunya (1990)
    • Digues que m’estimes encara que sigui mentida (1991)
    • Un pensament de sal, un pessic de pebre : dietari obert (1992)

L’Eixample com a microcosmos

  • La ciutat no només és el lloc on viuen els protagonistes sinó que és converteix en un element important de continua transformació.

El realisme i el psicologisme:

  • El document: fa referència a què la novel·la te retalls de diaris escrits per les protagonistes.
  • La saga familiar: que la novel·la transcorre en una família (avia, mare i filla) però d’èpoques diferents.
  • El relat psicològic: que el caràcter de les protagonistes són molt semblants.

El referent rodoredià

  • Es refereix a que la seva novel·la segueix una mica els elements de les novel·les de  la Mercè Rodoreda.
  • Novel·la psicològica.
  • Monòleg interior.
  • El lirisme.

L’estructura:

  • La trama paral·lela:
    • Les acciones que passen són d’alguna manera diferents, perquè cada protagonista viu una època diferent.
    • L’avia pateix la I Guerra mundial, la mare Guerra Civil i República i la filla/neta el últims anys de la dictadura franquista.
  • La circularitat:
    • La novel·la té un principi i un final.
    • A demés acaba d’una manera molt semblant a com comença l’obra.
  • Les alteracions temporals:
    • Fa referencia a que les protagonistes viuen époque diferents per exemple:
      • Mundeta Jover (avia): viu l’explosió de la Bomba al Liceu, la pèrdua de Cuba i Filipines, la Setmana Tràgica i la I Guerra Mundial.
      • Mundeta Ventura (mare): viu els bombardejos de 1938 a la ciutat de Barcelona durant la Guerra Civil i també estarà en la proclamació de la República (1931) i  viurà els Fets de l’Octubre de 1934.
      • Mundeta Claret (filla/neta): viurà les lluites estudiantils (Caputxinada) dels últims anys de la dictadura franquista.
  • Els narradors:
    • Hi han 3 narradors (l’avia, mare i la filla/néta).
    • Omniscient i de tercera persona.
  • Els espais tancats:
    • Fa referencia als espais on succeixen els fets, que tota l’estona són en els mateixos llocs.
    • Llocs que no estan al aire lliure como l’universitat, bars, etc.

Tres èpoques, tres Barcelones: el tombant de segle, la preguerra civil, el tardofranquisme

  • Mundeta Jover (àvia): viu l’explosió de la Bomba al Liceu, la pèrdua de Cuba i Filipines, la Setmana Tràgica i la I Guerra Mundial.
  • Mundeta Ventura (mare): viu els bombardejos de 1938 a la ciutat de Barcelona durant la Guerra Civil i també estarà en la proclamació de la República (1931) i  viurà els Fets de l’Octubre de 1934.
  • Mundeta Claret (filla/néta): viurà les lluites estudiantils (Caputxinada) dels últims anys de la dictadura franquista.

Un arquetipus de feminitat

  • Trobem el protagonisme de les dones en un món d’homes.
  • Són dones que busquen l’amor i que són conscients de l’opressió que pateix la dona.
  • Les tres dones són representants de la seva època:
    • La primera s’identifica amb Madame Bovary
    • La segona es veu com una heroïna de pel·lícula
    • La tercera participa activament en les reivindicacions d’estudiants.

La infelicitat sentimental

  • Fa referència a que les 3 protagonistes no acaban d’omplir el seu desig sentimental.
  • Els queda com un vuit que per molts amors que hagin tingut no els han acabat d’omplir aquesta necesitat de estimar.

La funció dels personatges secundaris

  • Són aquells personatges que tenen una funció complementaria respecte dels principals.
  • Poden exercir el paper de cor o rellevant.
  • En aquesta novel·la són els homes i serveixen per mostrar les limitacions que les protagonistes tenen com a dones:
  • Francisco Ventura és un ensopit.
  • Víctor Amat (l’estudiant) és l’amor pur.
  • Ignasi Costa, és l’amant de la Mundeta 2 que s’acaba suïcidant.
  • Joan Claret, inflexible, distant i imprenetable, es casa amb ella tot i no ser verge, i aquesta és la causa de la seva submissió.
  • Jordi Soteras, líder estudiantil, per una part la domina, però també li obre camins. Al final ella el deixa.

La representació simbòlica d’un món: els leitmotiv

El lirisme (Elements utilitzats en la novel·la)

Element rodarodià i contrari al realisme

Els elements que utilitza són:

  • Que s’extructura externament en un seguit de seqüències en què van apareixent, alternades, les històries de les 3 dones (no s’ estructura per capítols).
  • Segueix les seqüències, formalment separades utilitzan espais en blanc, que van narrant la història de les 3 protagonistes.
  • Hi ha seqüències en què les tres històries es barregen.
  • Es van completan les històries.
  • Té com a temes:
    • L’amor (sentiments, passions, etc)
    • El vincle familiar
    • El pes decisiu desl fets històrics en les seves vides i les conseqüències que apareixen (de les protagonistes)
    • El paper social que se’ls dóna a las protagonistes
    • El silenci en que viuen els personatges
    • I la imcomprensió mútua que els afecta
  • Utilizació de fragments de cançons i oraciones religioses.
  • Tambe hi ha monóleg interior i diálegs.
  • Cartes escrites pels personatges.
  • El relat de la narradora-autora és omniscient.
  • I també trobem el relat en primera persona de la narradora-protagonista.


~ per patrijoanot a Abril 21, 2010.

Deixa un comentari